2015. november 11., szerda

Villamos mint híd: az MVK Zrt. pályázatának első díjas pályaműve

Tegnap volt a közlekedési vállalat pályázatának a díjkiosztója, és nagy örömömre az enyém lett az első díj. Az ötletpályázat témája a bécsi villamosok utóhasznosítása volt.
Mivel a cég csak a meglehetősen vázlatos látványterveimet tette közzé, amikről nem derül ki, hogy maga az ötlet mi volt a maga teljességében, most itt közzéteszem a teljes pályaművet.

Villamos mint híd

Az épületekkel szegélyezett hidak mindenhol közkedveltek, leghíresebb közülük a firenzei Ponte Vecchio.
Városunkat teljes hosszában átszeli a Szinva patak. A Szinván viszonylag kevés gyalogoshíd van. A haszálaton kívüli villamosokat a patakon különböző helyeken keresztben elhelyezve olyan különleges hidak alakulnának ki, amik különböző funkciókat is be tudnának tölteni.
Az „egyedileg egységes” villamosmegállókhoz hasonlóan ezek a villamoshidak is az adott városrész hangulatához tudnának illeszkedni, például a hidak járófelületeinek, korlátjainak különböző módokon történő kialakításával. Az egyes helyeken lévő villamosokat a környék iskoláinak tanulói festhetnék ki.
Műszakilag úgy nézne ki a dolog, hogy a villamos a Szinva két oldalára támaszkodna, a szükséges közbülső alátámasztásokkal. Mellette az egyik oldalon lenne egy járófelület, ami a tulajdonképpeni átkelést szolgálná a patakon. Ezt a járófelületet a villamos aljára erősített fémkonzolok tartanák. A villamosok belsejét a járófelületről, a villamos ajtóin keresztül lehetne megközelíteni.
Néhány lehetséges helyszín és funkció:
1. a Tiszai Pályaudvar közelében, az Augusztus 20. u. tengelyében, a Selyemréti Strandfürdő mellett: a villamos jegypénztárként és turistainformációként működne, a kiszolgálás a villamos ablakain át történne.
Híd járófelülete: fém
Híd korlátja: acélsodrony, fa könyöklővel
2. a belvárosban, a Bartók Béla téren kibontásra kerülő Szinva fölött: a villamos kávézó lenne, a belseje is nyitott lenne a nagyközönség számára, akik a villamos székeire ülhetnének le.
Híd járófelülete: járható üveg
Híd korlátja: acélsodrony, fa könyöklővel
3. Újgyőri főtér közelében, a volt Hámor Étterem (később Tutto Mobili áruház) már meglévő hídját felhasználva: biciklis, kutyás pihenő és söröző, a parkoló parkosításával
Híd járófelülete: deszka
Híd korlátja: hézagosan rakott tégla, fa könyöklővel
4. a diósgyőri vár környékén, a Táncsics tér és a Bodrogi Zsigmond u. közötti jelenleg is meglévő gyalogoshíd helyén: turistainformáció, a vár és a lovagi tornák terének jegyirodája, kávézó
Híd járófelülete: kiskockakő burkolat
Híd korlátja: művészi kovácsoltvas, kő könyöklővel
5. Diósgyőrben, az 1-es buszok végállomásánál, a Herman Ottó emlékpark mellett: a villamos ablakai és ajtajai eltávolításra kerülnének, a villamos így esőbeálló, turistamenedék lenne.
Híd járófelülete: deszka
Híd korlátja: faragott fa

Melléklet: általános látványterv (3 db)






Kapcsolódó bejegyzések:

3 megjegyzés:

  1. Kösz, épp' kérdezni akartam, hogy mégis hogy képzelted el ezt az egészet, mert a látványtervekből nem jött le semmi. Mennyiért lehet megvenni egy villamost? Vagy ez titok? És meg is valósulnak ezek a tervek, amiket te kiötlöttél? A Bartók téren miért acélsodrony? Miért nem kovácsoltvas, mint a vár környezetében? Egyáltalán mikor bontják ki a Szinvát? Mert már kb. 10 éve erre várok :)

    VálaszTörlés
  2. Köszi a kérdéseket, de nagy részükre nem tudok semmit se mondani. Ami a korlátokat illeti, ez csak ötletpályázat volt, nem kiviteli terv. A megvalósításról is csak ennyit tudok mondani, a Szinva kibontásáról meg ennyit se.

    VálaszTörlés
  3. A hasznaltauto.hu-n is fenn voltak korábban:
    http://www.autonavigator.hu/sztori/ujabb_bizonyitast_nyert_hogy_minden_van_a_hasznaltauto_hu_kinalataban-15178
    :-)

    VálaszTörlés