Dávid „Paradox helyzet” bejegyzésére reagálva kaptuk Perjési Jenőtől az alábbi levelet:
„A bejegyzésben írt kis út neve strekk (nyilván a Strecke szóból), és nemcsak a köznyelvben, hanem hivatalos levelekben is így szerepelt. A strekk a földutak egyik klasszikus módján alakulhatott ki, úgy, hogy az emberek utat tapostak maguknak a vasúti töltés mellet, ugyanis ez a gyalogút végigkövette a perecesi iparvágány itt húzódó egyenes szakaszát. A bányavasútnak a mai Andrássy utcától a gyártelepig tartó nyomvonalát egyébként Péch Antal jelölte ki a gyár telepítéséről 1867-ben készült sk. rajzán és tudjuk, hogy az első telepi iparépületekkel egy időben megépült a vasútvonal is. Így valószínűleg ez a földút egyidős lehet a teleppel és kezdetben fahíd vezetett át a Szinván (a mostani vashíd ötven évnél nem lehet régebbi). Kezdetben feltehetően a telep és Diósgyőr közötti forgalomban volt szerepe az útnak, mert a telep közigazgatásilag a községhez tartozott (a villamosvonal 1906–07-ben készült el). A családi emlékezet megőrizte, hogy vasárnaponként – míg nem lakták be a telep közösségi tereit – még korzóztak is az itt élők, ugyanis a korabeli környezet egyáltalán nem volt mostoha. Az Újgyár (Ágyúgyár, Dimávag) üzemszerű beindításától a gyár bezárásáig a strekknek új funkciója lett: munkanapokon több száz fő volt a napi dolgozói gyalogosforgalom ezen az úton.A perecesi bánya bezárásával az ipari vasút megszűnt és a Pereces patak is kiszáradt. A Google műholdképén a strekk végig be van jelölve és a Szinva bal partján még látható a vasúti töltés egy szakasza, az elbontott 20 m fesztávú vasúti híd támpillérjeit is be lehet még azonosítani, valamint ezektől még keletebbre a kiszáradt patakmeder beömlő szakaszát vélem felfedezni.”
Köszönjük a levelet!
Az a bizonyos 1867-es telepítési rajz a Wikipédiáról:
a hely a Google Térképen:
Egy archív fotó a stadion melletti szakaszról, vasúttal:
A mostani állapot:
Kapcsolódó bejegyzések:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése