2013. július 26., péntek

A Pece-patak ágai egykor és most - bevezetés

Miskolc mai területének egykori vízrajza nagyon érdekes kérdés, már többször foglalkoztunk vele itt a blogon is. Hónapokkal ezelőtt Ádám Gábor kollégámtól kaptam egy e-mailt, a központi leánykollégium bezárásáról szóló bejegyzés egyik hozzászólása kapcsán. A levélnek egy grandiózus terv lett az eredménye: elhatároztuk, hogy bejárjuk és végigfotózzuk a Pece összes ágát, és a fellelhető archív fotókkal és térképekkel kiegészítve bejegyzéssorozatot készítünk belőlük. Mert bár a Pecének ma már a városban (legalábbis a belső részén) nyoma sincs, régen legalább annyira fontos tényezője volt Miskolcnak, mint a Szinva. Hogy mást ne említsek, a Miskolc képét visszavonhatatlanul megváltoztató 1878-as árvízben a Pece legalább annyira ludas volt, mint a Szinva. 
Eddig a Forrás-ágat és a főágat jártuk be, és már készül róluk a bejegyzés. Az elkövetkező hetekben következik a maradék két ág. Hogy a bejegyzések milyen ütemben érkeznek majd, azt nem tudjuk előre megmondani, mert általában a terepen dolgozni egyszerűbb, mint utána a gép előtt formába önteni a tapasztalatokat.



Kapcsolódó bejegyzések:

6 megjegyzés:

  1. Ó, nagyon köszönöm! Már nagyon régen kíváncsi voltam erre!

    VálaszTörlés
  2. Ezen a térképen is jól látszik:
    http://p.coldline.hu/2013/07/27/1119015-20130727-3s3n2C.jpg

    VálaszTörlés
  3. Vissza kellen nyitni az összes patakot. Lehetnénk a Kárpátok velencéje....
    - patakok kibontása
    - utcán parkolás megszüntetése a belvárosban (ott a sok üresen álló mélygarázs- parkolóház)
    - belvároson átfutó autópályák megszüntetése
    a, egysávos, egyirányú szakaszok létrehozása
    b, átmenő forgalom lehetlenné tétele
    c, sétányok kialakítása
    A Népkert, Kis-Avas, Belváros ( északi- terelőig) egybefüggő, valódi gyalogos, parkos, patakos belváros legyen. Parkoló autók és buszok nélkül.
    Közlekésdre ott vana villamos, adjunk hozzá egy észak -déli vonalat is, és máris csak a mellékvonalakra kell büdos, hangos busz.
    Átmenő autóforgalom csak a Szilágyi/Király utca - Búza tér - Északi terelő - Kiss Ernő (déli terelő) - Andrássy útvonal lenne .

    Villamossal egy utcában ne járjon busz is, nagyjából lehet párhuzamos, de inkább ráhordó szereppel.



    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez tényleg nagyon jó lenne így! Kár, hogy semmi esélye nincs a megvalósulásának :-(

      Törlés
  4. Tök jó lenne, ha kiírnátok majd a hasonló "bejárások" időpontját, szívesen megnézném élőben is az ilyesmit. Lehetne belőle ilyen közösségi mászkálásokat csinálni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolkoztunk a dolgon, de az a baj, hogy ezek az első bejárások kissé keresetlenek, mi sem tudjuk pontosan, hogy mit és hol fogunk találni, mibe futunk bele. Viszont a közösségi mászkálások ötlete jó!

      Törlés