2012. április 2., hétfő

Diósgyőri (hejőcsabai, görömbölyi, perecesi) identitás?

A mai Miskolc több önálló településből jött létre: Diósgyőr (+ Diósgyőrvasgyár, Pereces), Hejőcsaba, Görömböly (+ Tapolca), Hámor (+ Lillafüred, Újmassa, Ómassa), Szirma, Bükkszentlászló.
Ezek közül sok a mai napig nincs egybeépülve a várossal, de az egybeépülteknek is megvan a maguk karaktere, központja (templomokkal), és talán a helyieknek a saját identitásuk is.
Legalábbis erre enged következtetni az a beszélgetés, amit a második borpályázat bejárásnak nevezett sörözésén kaptam el a múlt héten a Gerendásban.
Az egyik vendég mesélte a másiknak, hogy azt mondták neki valahol, hogy „Diósgyőriek bazmeg, nem is miskolciak vagytok”. Emberünknek erre ez volt a reakciója: „utálok lemenni oda”. Mármint Miskolcra.
Érdekes az is, amit Dobák Judit ír az egykor gyakorlatilag önálló, de formálisan mégis Diósgyőrhöz tartozó vasgyári kolónia (ahogy akkor hívták magukat: Diósgyőr-Vasgyár) lakóinak az anyatelepülés lakóihoz fűződő viszonyáról: „győri paraszt, úgy mondtuk, persze ilyenkor előkerülhetett a bicska is...” A kutató egyik interjúalanya, egy öreg munkás még mostanában is kikérte magának, hogy őket Diósgyőrnek nevezzék: „Ez is butaság, nem Diósgyőr, meg Diósgyőri Kórház, hanem Diósgyőr-vasgyári Kórház, meg Diósgyőr-Vasgyár, nagy v-vel, 1911-től önálló lakótelep!”
Mi a Selyemréten lakunk, ami amióta létezik, Miskolc szerves része, így nem tudjuk, hogy mennyire van a korábban önálló települések lakóinak saját identitásuk, ezért benneteket kérdezünk: ti hogy látjátok ezt?

Kapcsolódó bejegyzések:

1 megjegyzés:

  1. pár hete, hónapja volt a gundel-féle csapóajtós játékban egy srác, aki, miután gundi mondta, hogy miskolcról jött, gyorsan hozzátette, hogy "pontosabban diósgyőrből". látszott gundelen, hogy nem érti, úgy tudta, az csak egy városrész. mit kell azon kiemelni?

    valahogy én is így vagyok ezzel. a nyolcvanas években születtem, vasgyári kórház, utána három év kivételével itt éltem, diósgyőrben. nyilván már nincs meg az az osztálybeli ellentét, ami a múlt század első felében jellemezte a miskolc környéki települések lakóit, de ha engem kérdeznek, honnan jövök, én is mindig hozzáteszem, hogy "pontosabban diósgyőrből". és úgy tudom, sokan vannak még így errefelé.

    VálaszTörlés