2012. szeptember 10., hétfő

Csúnya portálok a főutcán

Amennyire tudom, a városvezetés pár éve kötelezi a főutcai üzletek tulajdonosait-bérlőit, hogy tegyék rendbe a portáljaikat. Ez nagyon dicséretes igyekezet, de sajnos gyakran abban merül ki a dolog, hogy (általában sötétbarna) faburkolatot kap a földszint, ami önmagában szerintem még nem elég. Sőt, kissé vadnyugati díszletváros hatása van tőle a főutcának. És akkor arról még nem is beszéltünk (illetve dehogynem), hogy mennyire tönkreteszi akár a legszebben megtervezett portált is a színes, csiricsáré matricázás és feliratok.





A probléma fennál a magát minden bizonnyal prémiummárkának tartó Café Freinél is, ez a zöld deszkaburkolat ezzel a betűtípussal egyszerűen nem illik egy történelmi belvárosba, céges arculat ide vagy oda:


A jó példa amúgy ott van az utca túloldalán. A Libri nagyobb cég, mint a Café Frei, az Adidasról nem is beszélve, mégis képesek voltak a céges arculatukat az épülethez igazítani. Itt egyébként a portálokon is látszik, hogy az épülethez tervezték őket, egész más is az eredmény, mint a fentebbi képeken:





Kapcsolódó bejegyzések:

3 megjegyzés:

  1. Én ugyan csak egy mezei városlakó vagyok és nem építész vagy dekoratőr, de nem látom be, hogy mitől igazodik jobban az épület arculatához a Libri vagy az Adidas portálja. Mindkettőn a tőlük megszokott betűtípussal van felírva a felirat, mindkét portál a fentebb "vadnyugati díszletváros" hatásúnak nevezett sötétbarna festést kapta. Ebbe a kultúrkörbe (ti. vadnyugati díszletváros) tökéletesen beleillik a Frei kávézó sötétzöldje és ha a Libritől és az Adidastól nem várjuk el, hogy az arculathoz illeszkedő betűtípussal írja ki a nevét a megszokott helyett, akkor a Frei-től miért kellene?
    Némi cinikus élt érzek ki a "magát minden bizonnyal prémiummárkának tartó" megjegyzésben, és talán nem tévedek, ha ennek tudom be a szerintem nem megalapozott kritikát. :)

    VálaszTörlés
  2. Igazából volt szerencsém belelátni a miskolci tervtanács "ízlésébe". Szerintük ha két szomszédos kirakat nem egyforma akkor az már "cirkuszváros" és ízléstelen. Kedvelt színük a fehér a szürke és a barna. A belvárosban ami nem ezeket a színeket és a két századdal ezelőtti stílust tükrözi az bizony engedély nélkül készült. Egyébként az egész főutca tervezését egy cég végezte úgy, hogy az tükrözze az akkori főépítész valamint a városi tervtanács ízlését is. Máskülönben egyik sem nézne ki sehogy, mert nem kap engedélyt.

    VálaszTörlés
  3. Ahhoz nem kell építésznek vagy dekoratőrnek lenni, hogy lássuk, hogy a Libri és az Adidas is a homlokzathoz illő színben tette ki a logóját. A Libri amúgy használ színeket, itt nem tette. Az Adidas pedig a logóját nem is tette ki, csak az ún. wordmark-ot, amikor a felirat maga a logó. Ennél az épületnél látszik, hogy előbb megtervezték a portált, és ahhoz illesztették a feliratot, míg a Freinél a portált a céges arculathoz illesztették, nem a meglévő épülethez. Ez szerintem a baj. Láthatod, hogy nem csak a Freinél tettem szóvá, hogy csúnya a portál.

    VálaszTörlés