Miskolcról Bánkút vagy a
Pisztrángtelep felé autózva könnyen észrevehetjük az újmassai őskohóval szemben lévő gépek sokaságát.
Ez a szabadtéri skanzen kohászati és bányászati gépeket, eszközöket mutat be, a gyűjtemény a Massa Múzeumhoz tartozik (ami pedig a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Kohászati Múzeumának része,
Zoliék jártak itt nemrég). A gyűjtemény kapuja legtöbbször nyitva áll. Belépődíj nincs.
A skanzenban eredetileg a vaskohászatban a XIX-XX. században működtetett gépi berendezések, szerszámok voltak láthatók, majd 2004-ben a végleg bezárásra került lyukóbányai bányaüzemben használt utolsó berendezések egy-egy darabja került ide. A bemutatott darabok jól konzerváltak, és mindenhez részletes, időtálló öntöttvas bemutató tábla is van. A képaláírásokat is innen vettem, mert a bánya-, illetve kohászati gépek felismerésében még van hová fejlődnöm.
1. Bányagépek
Minden bizonnyal mások számra is a leglátványosabb a villamos bányamozdony, ami pont gyerekméret. Két fülkéjébe is be lehet ülni, és még nyomkodható gombok is akadnak. Nagy kárt a gyerekek ebben nem tudnak tenni, bár a kiállítás elején ki van írva, hogy a tárgyakhoz hozzányúlni-piszkálni tilos.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjs94l_1iKBDRhvAd7PbbJG4zo6kL78Y6z-fh7vkMyUuI2wWGIPvhhDlXbT9QOs8geJzhQZFu3BCxqUmAp4ee_3TJzBBL6IIvXHAo0uuO49r_rbqunW0cal8n4b-Wbh0Gu4rPxfVxS2bR0/s400/P1040304.JPG) |
EL-G típusú villamos bányamozdony, használatban: 1967-2004 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj8lSHBK0Nb5Vdl9QdBpBpMciscEl_Txpp1gXJcI2q1XjbYHicjTbopE_2a7ktu431zucWiXgGEBwFkL8lPWfLN66gPAvFLnzZeMq1qCLLlSpWkRqbBhW2oBmag5I21JGQfA7hi8P4iDa8/s400/P1040305.JPG) |
Ez az igazi mozdony nem a Thomas :-) |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjVS16HqzcEoIanTEQvl087A27PQtTgmUJyVd-8x1n_mAMx1yq_Xni9zY2C2W-3Zm2qD71NdS_F57NL3hfp7GeRS3f9D1-gg_m27LcJBspbFLPvjB9RTGrxx0-RybPP9MhZ5tVDiebqRQ4/s400/P1040299.JPG) |
Vitlafülke - fogazott trapézácsolat
Siemens típusú szállítóvitla, használatban: 1960-2004 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9m1MfAv7rmYi-nVvY7-Fwec2kVhskbTLh_e6hXHZeSufPSCIMMKp27EnIa4F7SsKEWl8-R2T9R0pnhbtVBOjm_eWNr7Bu16HoRB8Ru4VT6bv8r0tPGARVO-ci8BXXebjBfXsVjFTM6lc/s400/P1040301.JPG) |
Csille, ügyesebbek a kerék heggesztés ellenére is kicsit tovább tudják lökni |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiY_vB4kEPOA7ncDczxdwZmsoOi-gXgsyiKvqMcHRbCfghiXMgPmhzaSRpFxLdA7SgG4b_X9_5MrqRgPxaGCBBz3aRB8jeR08_HDruE05LWQRo3_xOb66HHQGxMNl_FdOiGYrn1__815bo/s400/P1040307.JPG) |
800mm-es gumihevederes szállítóberendezéssel szerelt 800 TH-biztosítású bányavágat
alkalmazás: 1948-2004 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhqx4VCYLISUd5V2Dgt_qIyMymMrrVnroECPUEPbCHdTP5QGMwogmj3Np5sO2ISdtVYRt5wLOOrzGD8xrJNF0MHOSOryxHgTAnVVkv3ps5jLkBWjWTdlgO2XJAa51wPAv85cH2LBqwOaJ4/s400/P1040312.JPG) |
Bányavágat perspektíva |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgXGis6pZYemuoZoDMg7aZbaEFv_p4F1Qhm3F9vJjfcrEwM1rysWp6Aelk5YBhyl0QFZtqtLerfgj_DHAUXxJIKtu0Qp6uG5yj9bZC68WLGB04thbFOZMKZmAG2ANidCuN0K-6njZgGpVs/s400/P1040313.JPG) |
Glinik-08/22 0zk típusú pajzsegység
Rybnik-80 típusú láncos vonszolóval szerelve
használatban: 1985-2004 |
Ilyet láttam az
Egyetemvárosban is, most legalább már tudom, hogy pajzsegység a neve.
A bemutatott bányagépek nagyon látványosak, de bemutatások egyben szomorú mementó is. Ezek a gépek nem azért kerültek ide, mert valami korszerűbb váltotta fel őket, hanem mert a bánya és maga az ágazat szűnt meg a régióban.
2. Kohászattal, gépgyártással kapcsolatos gépek
A szomorú mementó itt hatványozottan folytatódik, ehhez megadják a hangulatot a fekete gépek. A bemutatott gépeken megjelenő egykor méltán híres diósgyőri kohászat sincs már. Ezek a gépek viszont továbbra is Miskolc és a környék történelmének részei és ezekre méltán lehetünk büszkék.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj_ltSnSRVWYSN8LYQ-DOFcl6dzFLMFJzCOb0W65ToYBpvBwtyFymdwwB8mOXr852UPDFJ8cdDlakK93qu-Zo05CnV4lvy5fDBz7enNLSkJOb5ciiZe-EkDhPErayC8MJSnEqAK-hqbn8I/s400/P1040281.JPG) |
Finomhengerdei trióállvány, Diósgyőr, 1936 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEilCnBw16yiMYcmgcTPEdRzzzp11ki8545mj-p6BpYl2Q41B_xfLbLCRBUIOvx_dgReO3271dm71ZLHjGXFo6z4quf8fsiYPuNPfqaQvkT5QDZ0oCe4VnYa-gURoP0xqdiWxy4t6b4oWnA/s400/P1040283.JPG) |
Diósgyőrben gyártott dobverőléc hengerpár, 1928 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhCYI_kpG0MPST5VJ68bG27dgaY5iACzYJ6fRVyDNiq1Ac8WQo46TvhPweQaJJSxWStJGO2Om4bZltc6GVYTjfsS8RqMOOmWwfXQ5ZYNzaa04herj5Z8XJ0JJztP4ecmYceXRoNZTQS9cI/s400/P1040285.JPG) |
Csavarsajtoló, Diósgyőr, 1890 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgMDmilWW16UryugkAfcg5lhb5zY-g3EoyTeI61rdrEnzpJYAHn3XKNELjBfWL-Up6HDqTEGu-kuvCgsH47TDOyZkyhV7kyyyWsnipzHOS1Ih4OiTriBetKJNp-fLd8Ow8y_hFuRk8Sf0E/s400/P1040287.JPG) |
Diósgyőrben öntött esztergapad állványa, 1892 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzr-2_vs2gp4QQzWJCwz3OSMUpV1WStp-u44Dqg0Gq_hekdASA_NjG9u_9T5S9efhyphenhyphenzRBu6g88At0twFkgV583fXWalVgXL6m3jXgZo4TWVIKczxynZtUAWD7lMwudTa3C1QG4dfDYFAk/s400/P1040289.JPG) |
A diósgyőri hengerdében használt bugaszállító kocsi, 1936 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhBwK_T6-AOs_NeXf0XK3qU83NQDJ-nOFYbT0SLe-sYELWsCRBu99VB2WuPqxc4M0dUdBddSgZGovXc6bi7AUmA5bm9AX7j9Q3p1HyGIKcbKPuk3hZ4_iU9TebK-Yrca66AJnRfPEnn1dY/s400/P1040291.JPG) |
Farkaskalapács lendkereke, Szentgotthárd, 1860 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjwzmfAKZV-lgXFQOvx_kuE5y_2GNkle-z7-0BIyB831Hxn4bmA6fctCmMSFwUniKaBS-F-LnWAT3JaROM1WdxpXYJE6RHT4TkdchyphenhyphenfPF5XV3VH8PqP72rL_Dpq6ftHCg2ipHOPXYjXF4w/s400/P1040293.JPG) |
Diósgyőri hengerdében használt bugafogók, 1936 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgbh_3pWKQ3w-ujmzMwHBIcKs22bSpo_j32eP0NXV33dEIPKPm9kygWo9VolMRQ_xKiCB6p3jrkwBnaymV2IOQ3p0WsmjBX5LHHZqPL8-36yOPc-txAnfbcLS8-vfGELMijfPFSP-wr7ak/s400/P1040295.JPG) |
Újmassán öntött fúrógép, 1833 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhcftNsxjNOSiShR8W19yr3PIjI4I047hTBMLufmi9Xp-FSjLSsqe6VsFCcVWGtcv6p2mus0Hhv6L4MGuXbKpBqTe6-scTQizOL4w8Bg_auI0l0bKn3T-RNlHw2AWvVFXuwrLMUhwQN5Co/s400/P1040297.JPG) |
Sínlyukasztó. Diósgyőr, 1895 |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjTYpD_mEj7-rOfWusEv6-uPaIa3sv0W4pTNaPaa5Ca1xUxBxV0QnuDbiKylim3borJ2LMN6EUpanlrhykOYgTJTjDg1FnRgdxL3BVX_rcg1Ky6hhbhbYDu1nLyMSkOjGLbU8BCdKiwLEA/s400/P1040315.JPG) |
Diósgyőr III. számú nagyolvasztó dugaszológépe, 1987-1996 |
Ha a gépeknél végeztünk, érdemes ellátogatni az őskohó melletti
Massa Múzeumba is, ami a Diósgyőr-hámori Vasmű százéves történetét (1770-1870) mutatja be. Itt van működő kovácsműhelymakett is a gyerekek nagy örömére.
Kis színes a végére, nehogy megfeküdje gyomrunkat a sok tonna vas. A túránk során a környéken vettünk észre két foltos szalamandrát. Szerencsésen átkeltek az úton és folytatták útjukat az avarban.
Kapcsolódó bejegyzések:
Mikor volt a Fazola acélja világhírű? Faszénnél olvasztották (kén és foszfor mentes)kézzel "kavarták" (nem a mai neylon cincér) emberek! Amúgy magam Fazola telkén születtem! Nagyapám meg még kézi fogóval fordította a vasat hengersoron!
VálaszTörlés