2013. március 11., hétfő

Barokk épületek színezéséről

A megújult minorita templomot szemlélve gondolkodtam el az alábbiakon. Teljesen természetesnek tartjuk, hogy a barokk templomok homlokzata sárga, a pilaszterek-párkányok pedig valamilyen világosabb színűek: világosabb sárgák, szürkék, vagy ahogy a minoritánál, fehérek. Az én ízlésemnek talán kicsit túl fehérek is.


Na de miért ilyen természetes ez? Mi így szoktuk meg, de valóban ilyen volt a barokk épületek eredeti színe?
Az biztos, hogy minden barokk templom őse, az Il Gesú Rómában nem sárga:


Mondjuk ez lehet, hogy nem jó példa, mert kőburkolatos a homlokzata, míg a sárga barokk templomainknak vakolt.
Érdemes a szerkezeti logikán is elgondolkodni. A pilaszterek és párkányok a teherhordást jelképezik, így az lenne a logikusabb, hogy nekik sötétebb a színük, és nem a semleges falfelületeknek.
Az egyik legkorábbi magyarországi barokk templomon, a nagyszombati jezsuita templomon ennek megfelelően a párkányok kőből készültek, ugyanakkor a szintén teherhordást jelképező pilaszterek már vakolatból (biztos elfogyott a pénz).
Ezen a képen az alsó szint a megszokott sárga-fehér színeket mutatja, felül viszont egységes színűek a szerkezetek (kivéve, ami kőből van):


Szerintem jobb lenne, ha a felső szinten a pilaszterek egy kicsivel sötétebbek lennének, elválva a homlokzat színétől, és közelítve a kőpárkányok színéhez.

A bécsi jezsuita templomon ilyesmit láthatunk:


Tanulmányaim során azzal a szakmai véleménnyel is találkoztam, hogy sok barokk épület eredetileg törtfehér volt, a tagozatok pedig venyigeszürkék.
Egerben készült így több felújítás, pl. maga a líceum is hasonló színeket kapott:


Nekem talán ez tetszik a legjobban. Építészként pedig azt gondolom, hogy ha egy régi épületet újraszínezünk, nem biztos, hogy ahhoz kell ragaszkodni, amit megszoktunk. Egyrészt nem biztos, hogy az volt az épület eredeti színe. De ha sikerül kideríteni az eredeti színt, és az mai szemmel furcsa, akkor nyugodtan lehet mást színt választani. Pl. szerintem a mi barokk templomaink is jól mutatnának az egri líceumhoz hasonló színekben.

A mindszenti templom: sárga falak, halványsárga pilaszterek
Kapcsolódó bejegyzések:

1 megjegyzés:

  1. A kőszegi kálvária templom későbarokk stílusban épült háromtornyos
    templom.Még ebben az évben teljesen felújítják.Jelenlegi színe
    fehér.Mivel az épület a város fölé emelkedik a kálvária hegyen a
    város minden pontjáról látható.Mintegy lebeg a város felett.
    Mivel a barokk épületekre jellemzőek a színes homlokzatok a mélyvöröstől a sárgán át a szürkéig és a kékig.Jellegzetes az
    okkersárga szín,amit szokás schőnbrunni sárgának nevezni.Eljátszottam a gondolattal és megrajzoltam 1:100-as léptékben majd kifestettem úgy,hogy az ablakkereteket,lizénákat,rizalitokat,párkányokat,volutákat fehérre hagytam.A mélyebben fekvő alaphomlokzatot okkersárgára
    szineztem.A barokk homlozati stílusjegyek gyönyörűen "előjöttek".Szerintem a barokk homlokzatok egyszínűre festésével nem érvényesülnek a barokk homlokzati stílusjegyek.

    VálaszTörlés