2011. április 15., péntek

Új közlekedési rend az Újgyőri főtéren, gondolatok a közlekedésről

A Zöld Nyíl honlapján megjelent egy szimuláció az Újgyőri főtér tervezett forgalmi rendjéről:


Nekem tetszik a dolog. A jelenlegi körforgalom az Újgyőri főtéren elég kaotikus: három irányból fut bele villamos, három helyen metszi át gyalogátkelő. A tervezett megoldás ezeken segítene.
Ugyanakkor a videót szemlélve megint Perlaki Attila egy írása jutott eszembe:
Röviden összefoglalva arról van szól a dolog, hogy a Győri kapuból (a Thököly utca és az Újgyőri főtér között) ki kellene tiltani az átmenő forgalmat. Talán radikálisnak tűnik a dolog, pedig jelenleg a pályaépítés miatt még durvább a helyzet: nemcsak az átmenő forgalom, hanem a célforgalom és a tömegközlekedés is ki van tiltva erről a szakaszról. A forgalmat mégis elviseli a Kiss Ernő utca. A villamos beindulásával pedig nyilván javul majd a helyzet.
A villamosépítés egyébként máshol is megmutatta, hogy talán nem mindenhol van szükség átmenő forgalomra. Amikor a Bajcsy-Zsilinszky utca egyirányúsítva volt, akkor se volt elviselhetetlen a forgalom a párhuzamos József Attila utcán. Átgondolandó lenne a Bajcsy-Zsilinszky forgalomcsökkentése is.
Továbbgondolva a dolgot, talán a Soltész Nagy Kálmán utca is visszanyerhetné régi presztízsét: egy viszonylag patinás utca, polgári házakkal, fasorokkal, de a forgalom miatt ma már inkább műhelyek és festékboltok működnek a régi házakban. Ugyanakkor néhány száz méterrel arrébb megy a 2x2 sávos hármas út, ami – ahogy én látom – sosincs tele. Talán érdemes lenne a Soltész Nagy Kálmán forgalmát oda terelni.
A tömegközlekedés kapcsán mindig a párhuzamosságok megszüntetéséről lehet hallani. Nem ártana ezt az elvet az autóközlekedésre is alkalmazni, hogy élhetőbb legyen a városunk.

7 megjegyzés:

  1. A Kiss Ernővel egy baj van (inkább 4...). Az elmúlt években ész nélkül kiépített és beállított rendőrlámpák. Tetőzve belső sávból balra kanyarodással és kiegészítő egyenesen zöld jelzést adó lámpákkal.

    Nincs nagy gond kis módosítások kellenének:
    -A két bolt (Aldi-Lidl) közös lámpás kereszteződést kapjon, dedikált balra kanyarodó sávval Diósgyőr irányában. Hely van a boltok előtt a szélesítéshez.
    - A Thököly utca kereszteződést lámpát át kell hangolni, mert felújítás előtt is délután a csúcsforgalomban a Kiss Ernőn 3 autós zöld volt :-(
    - A mostani végén lévő lámpás kereszteződés is átalakításra szorul (pl dedikált balra kanyarodó sáv), de az úgyis lehet változik a hosszabítás miatt.

    Ezen kívül a gyalogosok életvédelmére is kellene valamilyen megoldás. A legalapvetőbb hogy iszonyatosan ki kellene világítani a zebrákat felülről és el tudnák képzelni két nyomógombos lámpás zebrát is. Ami ha jól van beállítva nem jelent akkora problémát az autósoknak sem, és nem kell attól rettegniük, hogy kit ütnek el.

    VálaszTörlés
  2. A belváros forgalom csökkentésére van egy jó megoldásom.
    Belvárosban megszüntetni felszíni parkolást. Az ott lakók részére korlátozottan azért lenne lehetőség egyes helyeken. elmúlt években épült 3 mély-magas parkolóház. Mind a három jó tömegközlekedési kapcsolattal rendelkezik, de ott nyugodtan le lehet tenni az autót és lehet villamosozni-sétálni.
    Így lenne hely szélesebb sétalóutca szerűségeket kialakítani, ahova az üzletek, kávézók is kihúzódhatnának. A mostani nagy beton placcok helyén - például a Városház-téri parkoló- olyan jó lenne egy visszanyitott Szinva melletti park kiülős helyekkel.

    VálaszTörlés
  3. mig Ali otleteivel regebben es most is egyetertek, a Kiss Erno onmagaban, ebben az allapotban hagyva igy ahogy van nem megoldas. Reszben, mert NINCS alternativaja, es emiatt mar most, a villamosfelujitas alatt is az a helyzet, hogy NEM kepes elviselni a forgalmat. Kiveve, ha szerinted az "elviselheto forgalom", amikor a Vasgyari uti lampahoz az Aldiig all a sor mindket savban (nem tulzok.plusz a mento is igy kenytelen volt a szembejovok kozt szlalomozni, mert felreallni sincs hova ott).
    Nem beszelve arrol, ahogy Peter nagyon jol mondja hogy, a sok lampaval, meg ahogy megcsinaltak a lampakat/savokat jelentosen csokkent az ateresztokepesseg.
    Es mivel nincs alternativa a hegyi utat leszamitva, egy jol iranyzott baleset (mondjuk barhol a Vasgyari ut es Galffy Ignac kozt, hisz azon a szakaszon nincs kerulesi lehetoseg, egyik oldalon a gyar, masikon a patak, igaz a dugo igy is majdnem eler a hidig) egesz Diosgyort le tudja vagni a varosrol.

    Soltesz-Nagy Kalmanon (ami a regi harmas ut ;) durvabb lenne a forgalom, mint a "rendes" harmason? ez erdekes. Muhelyek-festekboltok szerintem nem ezert telepultek oda.

    VálaszTörlés
  4. Én azzal értek egyet, hogy a Soltész-Nagy Kálmánon lehetne kisebb a forgalom. Egyre kevésbé jó ott lakni, tehát egyre kevésbé használják ezeket a szép polgári házakat lakóházként. A hupililára festett ilyen-olyan boltok, üzletek egyébként nem nagyon emelik az utca szépségét. És azok a régi utcák, amik erre a sorsra jutnak, idővel teljesen elvesztik egykori patinájukat. Lehet, hogy kisebbségben vagyok ezzel a véleményemmel, de én nagyon sajnálom emiatt a SNK-t.

    VálaszTörlés
  5. Névtelen: Nem járok a Kiss Ernőn napi szinten (bár tegnap és ma is voltam ott), így ilyen szintű dugóval még nem találkoztam.
    Ez a dolog nyilván csak akkor működne, ha a Péter és az általad is említett lámpás káoszt megoldanák. És azt se felejtsük el, hogy most nagyobb ott a forgalom, mint a Perlaki-féle megoldás alkalmazásakor lenne (hiszen most a Győri kapu célforgalma és a villamospótlók is a Kiss Ernőt terhelik).
    A Soltész Nagy Kálmán pedig csúcsidőszakban be szokott dugulni, míg a hármas utat (Szilágyi Dezső – Király utca) én még sosem láttam tele.
    A műhelyek-festékboltok szerintem egyértelműen azért telepedtek oda, mert az egykoron elegáns lakókörzet funkcióváltáson ment keresztül a nagy forgalom miatt.

    VálaszTörlés
  6. Ja, és Péter mindkét hozzászólásával egyetértek :-)

    VálaszTörlés
  7. A belvárosi parkolás parkolóházba, felszín alá szorítása folytatódik:
    http://minap.hu/news.php?extend.36941
    Remélem, hogy a közeli Antall József térről átterelik majd ide a parkoló autókat és az jobban tud térként és nem parkolóként működni.

    A Soltész Nagy Kálmán sosem volt egy csendes utca én 22 éves koromig ott éltem, szüleim most is ott laknak úgyhogy látom az átalakulást.
    Kialakult a következő spirál:
    - az utca zajos és forgalmas ez lenyomja az ingatlan árakat
    - válság tovább rontott az ingatlan értékeken
    - sok ingatlan van amit már fel kellene újítani korszerűsíteni
    - de magánszemélyek helyett cégek veszik meg, merthogy nagy a forgalom, jó megközelíthetőség és parkolás

    VálaszTörlés