2011. szeptember 29., csütörtök

Séta a Máv-telepen

Kell ahhoz egyfajta elszántság, hogy az ember a város rossz hírű részein sétálgasson, de megéri. (Mondjuk a drága fényképezőgépünket én is inkább otthon hagytam, előre is bocsánatot kérek a kevésbé jó minőségű fotókért.)
Ma reggel én a Máv-telepen jártam. Sokat sajnos nem tudok a telep történetéről, így ez a bejegyzés inkább csak benyomásokat fog rögzíteni.
A telep minden oldalról zárt: három oldalról sínek határolják, a negyedik oldalról a Szinva. 




A házai földszintesek, egymáshoz tűzfalakkal kapcsolódva, kis kertekkel. Az urbanista szakma ezt hívja „alacsony-intenzív” beépítésnek. Miskolcon sajnos nincs sok ebből a beépítési módból, pedig közel azt az életminőséget tudja hozni, mint a családi házas beépítés, annál lényegesen kisebb helyen.
Egykoron a Máv-telep is takaros kertváros volt, ápolt kertekkel, gondozott házakkal.
Ez sajnos már csak néhány helyen látszik:



A telepet állítólag már hatvan éve is fel akarták számolni, erre utal a Szinva parton, középtájon magányosan árválkodó társasház:


Valószínűleg ezért nem is történt semmiféle fejlesztés emberemlékezet óta, ennek köszönhetően az egész terület elképesztően lepusztult. A házak nagy része üres, romos, hajléktalanok laknak bennük.



Most már szerintem menthetetlen a hely, pedig ha nem maradt volna el a folyamatos karbantartás és a fejlesztések, még mindig jó lakóhely lehetne. Személy szerint nekem azt az időszakot juttatja eszembe, amikor az ország gazdasága erős volt, beindult az iparosodás, Miskolcon többen laktak, mint a régió központjának számító Kassán (1910-ben ez még így volt, pedig hol volt akkor még Nagy-Miskolc). Sőt, Dušan Šimko kassai író novelláiból azt is meg lehet tudni, hogy az a kassai úrihölgy, aki igazán adott magára, Miskolcra járt kalaposhoz.
A telep ráadásul maga a megtestesült vasútromantika. Az ilyen utcanevek, mint Váltó utca, Sorompó utca, nekem megdobogtatják a szívemet :-) Ahogy az is, ahogy az utcák végén feltűnnek a villamosok, vonatok (nem tudom, a fotókon mennyire látszanak):




És akkor ott az ország egyik legszebb pályaudvara, a Tiszai, amint várkastélyként emelkedik a telep „zsellérházai” fölé:

ezt a képet természetesen nem ma reggel csináltam
Szerencsére nem csak pusztulás van itt. Az egykori általános iskola téglaépületét szépen felújították, bár már nem iskola üzemel benne:


A telep szélén pedig van néhány egészen magas igényszintű épület is:



És mi lesz a jövő? A rendezési terv alapján úgy tűnik, hogy egy forgalmas út lesz itt átvezetve, egy új Szinva-híddal:


Addig is búcsúzzunk a teleptől ezzel a fotóval:

Régi, újabb, legújabb

Kapcsolódó bejegyzések:

5 megjegyzés:

  1. http://www.boon.hu/lakohelyem/miskolc/hirek/Borsod-Abauj-Zemplen/cikk/a-magara-hagyott-miskolci-m193v-telep/cn/news-20100826-09325371

    VálaszTörlés
  2. Le lehet vhonnan tölteni ezt a rendezési tervet? Ilyen jót sehol nem találtam.

    VálaszTörlés
  3. Itt van a szöveges rész és az áttekintőtérképek:
    http://www.miskolc.hu/download/szabalyozas_terv/k3_net.pdf
    A térképeken a szelvényekre kattintva elvileg be kéne jönnie a kért szelvénynek, de nekem nem teszi. Így azt szoktam csinálni, hogy az áttekintőn kinézem a szelvény számát, aztán ebbe a linkbe behelyettesítem, és már töltődik is:
    http://www.miskolc.hu/download/szabalyozas_terv/pdf_szabalyozas/bel/sz_28-1.pdf
    (A fenti példában a 28-1-es szelvény szerepel, annak a helyére kell a számot beírni.)

    VálaszTörlés
  4. Emlekszik e meg valaki, hogy a korforgalomtol, a sorompo fele, ugy a negyedik teleken volt egy medence, korulkeriett telken, strandkent mukodve?
    A mellekelt muholdas felvetel szerint, sem beepitett, ugy mint a tobbi.

    VálaszTörlés
  5. Ismet nevtelenkent. Volt meg egy erdekessege a teruletnek, az aluljaro. Ez kb. az altalam emlitett strandtol nehany 10 meterre a sorompo fele volt, a masik oldalon.
    Az volt a funkcioja, hogy a vaganyok alatt athaladva le lehessen roviditeni a MAV telep- Martintelep kozotti tavolsagot. Evtizedek ota nem jartam arra, igy nem tudom, meg van e meg...

    VálaszTörlés