2013. május 24., péntek

A „miskolci metró”

Amikor a diósgyőri vasgyár épült, elsődleges fontosságú volt az új ipartelep összekötése a vasúttal. Az akkor még különálló Miskolc és Diósgyőr völgyi fekvése miatt ez nem volt egyszerű feladat: a legegyszerűbb vonalvezetés Miskolcon át ment volna. Itt most jöjjön egy idézet:
„…vajon nem lehetne-e az egész vasúti vonalat a városon keresztül az utcák színe alatt, mint egy alagútban vezetni… – írja a pénzügyminiszteri levél.
Nem lehetett, mert a város nem járult hozzá, ui. nem találták meg a módját a föld alatti tulajdon telekkönyvezésének.” 
Porkoláb László: Források Diósgyőr-Vasgyár történetéhez 1770–1919. Miskolc, Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Levéltár és Országos Műszaki Múzeum Központi Kohászati Múzeuma, 2003. 146. p.
Így az akkoriban nagy újdonságnak számító (még a budapesti se volt sehol) földalatti vasút nem épült meg, pedig a szükséges pénz is rendelkezésre állt. Valahogy azonban meg kellett oldani a vasúti szállítást, így épült ki a ma is funkcionáló vasgyári iparvágány. A Soltész Nagy Kálmán utca déli részénél válik ki az országos fővonalból, egy híddal keresztezi a Hejőcsabára vezető utat, délről megkerüli az Avast, átmegy a Ruzsinszőlő dűlő fölött, majd eltűnik egy alagútban, hogy már a gyárterületen bukkanjon újra elő. 


Erről az alagútról kaptunk fotókat nemrég olvasóinktól. Azt hiszem, hogy ez egy igen érdekes téma,  mivel nem sokan járnak arra, sőt a legtöbb miskolci talán nem is tud a létezéséről.

Az alagút bejárata


Kétoldalt biztonsági beállók, ha jönne a vonat

Az alagút vasgyári kijárata
A vasgyári oldalon áll a vasgyári vasútállomás épülete, amiről sokan nem is tudják, hogy létezik, pedig több vágány tartozik hozzá, mint a Tiszai Pályaudvarhoz. Valaha személyforgalmat is bonyolított.
2010-ben megmodelleztem a Google Earth-re:
Ma már nem használják, legfeljebb az egyik emeleti helyiségét. Így néz ki belülről:




További képek a srácok Facebook-galériájában láthatók, ezúton is szeretnék köszönetet mondani értük:
Kalandtúra első felvonás
Mindenki figyelmét szeretném rá felhívni, hogy a kohászat területe le van zárva és szigorúan őrzik, tehát senki se csinálja utánuk a túrát, mert könnyen bajba kerülhet!

Bár a vasgyári iparvágány elhagyatottnak látszik, valójában egy karbantartott, villamosított vasútvonal, ami egykor lakatlan területeken haladt, a város növekedése miatt azonban ma olyan fontos helyek mellett megy el, mint az avasi lakótelep vagy az egyetem. Pár száz méter vágány építésével össze lehetne kötni a kettes villamos vasgyári végállomásával. Ha a vonal bekerülne a város tömegközlekedési hálózatába gyorsvillamosként, akkor össze tudná kötni egymással Diósgyőrt, az egyetemet, az avasi lakótelepet, a fontos közlekedési csomópont Tapolcai elágazást és a Tiszai pályaudvart, ezzel némileg tehermentesítve a város fő közlekedési tengelyét. Amennyire tudom, vannak is erre vonatkozó tervei a városházának.

Aki szeretné megnézni a vasgyári rendezőpályaudvart, annak éppen holnap adódik rá lehetősége: a Vasgyári Rekultiváció keretében rendezendő biciklis gyártúrán vetni fogunk rá egy pillantást.

Kapcsolódó bejegyzések:

9 megjegyzés:

  1. Fantasztikus és nagyon érdekes cikk lett, köszönjük! :) :)

    VálaszTörlés
  2. Tesco-t kellen ráugrasztani. Biztos szívesen vinnék az újgyőri főtérről az avasi kis Tescoba a népet. 10 perc alatt, kényelmesen, olcsón.
    Vagy a Tiszai Pu környékéről. Szintén tíz perc. Selyemrét + Martin-telep lakossága bekötve.

    A Tiszai - Egyetemváros közvetlen kapcsolatról már nem is bezsélve....

    VálaszTörlés
  3. Mivel gyermekkoromban a Ruzsinban volt a házunk mi mentünk át ezen az alaguton és bizony szükségszerűen a beugrót is használnunk kellett. Akkor még ez működött és forgalom volt rajta. Régi szép emlékeket ébresztett bennem ez a cikk és a képek. Igaz akkoriban a falfestés még nem volt divatban. Köszönöm a cikket!

    József

    VálaszTörlés
  4. ma is működik a vonal, többször láttam rajta szerelvényt az utóbbi időben. érdemes figyelmesen közlekedni rajta. általában egy tehervonat hord le fát.
    kb 1 éve újították fel a két felüljárót, illetve a köztük lévő szakaszon cserélik a vágányokat is. néhány sínszál még múlt héten is ott feküdt a tecsó fölötti töltésen.

    VálaszTörlés
  5. Ez érdekes cikk volt =) Köszönöm.
    Kellően jó lenne azt a vasúti pályát megvalósítani.
    Mondjuk ahogy elnézem, ebbe nem igen ruháznának bele pénzt..Kell a Stadion meg ilyen jelentéktelen dolgokra pénz :D

    VálaszTörlés
  6. JO LENNE EGY A FENT FELVAZOLT VONAL, AMI OSSZEKOTNE A TISZAIT A VASGYARRAL ES ESETLEG A BANYABUKKEL.

    VálaszTörlés
  7. Kérdés? Tudja e fiam mi az, ami minden falusi vasútállomáson van, egész LKM ben nincs? (akkor tiltották ki a lófogatot a gyárból) Lószar, feleltem bizonytalanul. Nem, hitelesített vasúti hídmérleg! Mert ha megjavíttatom 3 napon belül elrontják a fiúk! Miért? Mert így lehet kenni-fenni az elszámolást! Miért is ment csődbe a cég? Kideríthetetlenné vált, hol "termelik" a veszteséget!

    VálaszTörlés