2013. május 31., péntek

Kedves biciklisták!

Egy egyszerű tényre szeretném felhívni a figyelmeteket: a járda a gyalogosoké.
Az utóbbi években egyre növekszik a városban biciklizők száma, ami igen örvendetes fejlemény. Viszont kerékpáros közlekedési kultúra úgy tűnik, hogy még nincs: nagyon sokan a járdán bicikliznek, gyakran elég nagy sebességgel. Ez nemcsak bunkóság, hanem igen veszélyes is, nemrég történt pl. ez az eset:
Nem véletlen, hogy pont ott történt (a Görgey utcán, a Kós Ház melletti sarkon). Sajnos az új kerékpárút-hálózatunk több helyen igen átgondolatlan, sokszor kell pár száz méteren belül többször 2x2 sávos utat lámpával keresztezni. A fent említett helyen is ez a helyzet: jön a biciklisáv a belváros felől, a sportcsarnok előtt átmegy az út túloldalára (lámpával), majd pár száz méter múlva a Lévay utcánál vissza (újabb lámpával). Ha az ember nem megy át a túloldalra, akkor mire az első lámpa zöldre vált, már ott is van a Lévaynál.
Szóval teljesen megértem, aki itt nem a bicikliutat követi. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a járdát kell használni: nyugodtan lehet az úttesten tekerni. Ha pedig valaki mindenképp a járdán akar biciklizni, tartsa szem előtt, hogy az a gyalogosok terepe, és vagy szálljon le, vagy haladjon lépésben, és ne veszélyeztesse a gyalogosokat, sőt, ne is zavarja őket.
Ez amúgy nekünk, bicikliseknek is az érdekünk. Egyrészt azért, mert mi is a rövidebbet húzhatjuk, ha a járdán száguldozunk, ahogy azt a fenti baleset is mutatja (az autósok nem számítanak rá, hogy a járdán biciklisek jönnek, és nem is kell számítaniuk rá). Másrészt ha a járdán közlekedünk, nem várhatjuk el, hogy a gyalogosok ne közlekedjenek a bicikliúton. Harmadrészt ha ellenünk fordul a közhangulat, akkor aztán hiába várjuk, hogy az autósok odafigyeljenek ránk, hogy biciklis fejlesztések legyenek Miskolcon, stb.

Kép forrása: http://www.minap.hu/images/hirkep03/elso-ho_121202ml_3.jpg

Megjegyzés:
A szerző azon kevesek közé tartozik, akik már évek óta télen-nyáron biciklivel közlekednek a városban, bár a kép nem őt ábrázolja.

Kapcsolódó bejegyzések:

7 megjegyzés:

  1. Leginkább gyalogos vagyok, bár nagyon szeretnék kerékpárossá lenni. Reggeli munkába sétálásom egyik pontján már többször voltam azon, hogy rászólók a tekerőkre, hogy az út másik oldalán ott van a kerékpárút. Az Erzsébet tér saroképületének egyik sarka beszűkíti a járdát. http://goo.gl/maps/ocZ7F
    Talán ezért is lett a másik oldalra pakolva a kerékpáros közlekedés a tér és a Művészetek Háza között.

    Lehetne akciót szerveznie arra, hogy bringások mutassák meg bringásoknak, merre van a helyes út. Pl. kerékpér keresztben a járdán, aki jó fele megy, az kap egy csokit, aki nem az meg savanyú cukorkát.

    És mondjuk ugyanígy felhívni a figyelmét a gyalogosoknak egy akció keretében arra, hogy hol a járda...

    VálaszTörlés
  2. Igen, az a másik nagyon neuralgikus pont. Szerintem én vagyok ott az egyetlen, aki átmegy a túloldalra. Nekem van egy olyan gyanúm, hogy nem a fizikai paraméterek miatt vitték át a bicikliutat, hanem mert "hivatásforgalmi" bicikliútra pályáztak, és így kettővel több közintézményt (Lévay, múzeum) érint. És ez fontos "indikátor" lehetett, ahogy a pályázatírók szoktak fogalmazni.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem meg abszolút nincs igazad. Nekem az a tapasztalatom, h bár így vagy úgy épülnek a bicikli utak, sávok az emberek (és itt elsősorban a gyalogosokra gondolok) teljesen fogalom nélkül vannak, azt hiszik, h azért szélesítették ki a járdákat, azért építették az új sávokat, h nekik jobban essen a séta és korzóznak rajtuk "faltól-falig"

    Ahol van rendes bicikliút ott szinte azonnal megjelennek rajta a gyalogosok, ami még hagyján lenne, ha nem töltenék ki a "rendelkezésükre álló teret".

    Említhetném a Tapolca felé vezető utat a Testvérvárosok u. előtt (a kerékpárúttal párhuzamosan 2 járda is fut) vagy a Vologda felé, az északi terelő melletti kerékpárutat is mintha kötelező lenne rajtuk sétálni nekik, ha van akkor lehetőleg babakocsikkal, több anyuka pedig csak szigorúan egymás mellett tolva, h esélyed se legyen kikerülni őket.

    Annyit jegyeznék meg, h az ostobaságuk korántsem játék. Egy mai bicajjal tartósan lehet 50-60-al haladni és nagyon csodálom, h még nem lett ebből baleset. Értem én, h a szabály lehetővé teszi, de azt akkor is szem előtt kellene tartani, h ez elsősorban bringásoknak van és csak után a gyalogosoknak. Ahol van párhuzamos gyalogút én büntetném is az "eltévedőket", de durván.

    Az általad említett Csabai kapui sáv: hiába van tábla, hiába van felfestve - tisztelet a kivételnek - tojnak rá, különösen a Szent Ferenc előtti szakaszon, ahol a rétinégerek mennek látogatóba.

    Egyszerűen érthetetlen az egész. És próbálj meg szólni... Meglátod, h mi lesz a jutalmad.

    Sajnos egyáltalán nincs közlekedési kultúránk, ezekkel az utakkal gyöngyöt szórunk a disznók elé.

    VálaszTörlés
  4. Nem értem, hogy szerinted miben nincs igazam.
    Én is balesetveszélyesnek és bunkóságnak tartom a bicikliúton sétáló gyalogosokat. És igazad van, valóban mindenhol járdának nézik a bicikliutat.
    De ez a bejegyzés nem erről szólt, hanem a járdán közlekedő biciklisekről. Ami szintén nem jófejség, és amíg így van, addig a gyalogosok nyugodtan mondhatják (még ha nem is jogosan), hogy majd akkor nem fognak a bicikliúton közlekedni, ha a biciklisek se fognak a járdán.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Százszor inkább megyek a járdán egy forgalmas út mellet, mint az úton, tekintve, h az autósok is sportot űznek abból, hogy minél közelebb kerüljenek. Nem egyszer jártam már úgy, h pl. a sportcsarnok előtti körforgalomnál az autós nem volt képes pár másodpercet várni, míg kiérünk a körforgóból és csak azért is leelőzött még benne. Semmi nem indokolta, de cserébe én majdnem padkát fogtam.

      Nem fogok az utcán meghalni, csak mert a járdán nem illik bicajozni. A kerékpárúton sem illik sétálni, az úttestre felfestett kerékpársávot is illene figyelembe venni mégsem teszi senki.

      Tudom, h ez olyan, h vkinek el kellene kezdeni a dolgot, de nem én fogom az tuti. Nem szeretném ha a fejfámra rá lenne írva, h ja, amúgy neki volt igaza/elsőbbsége, csak más tojt rá.

      Törlés
    2. Nem azt írtam, hogy ne menj a járdán. Hanem azt, hogy ha ott mész, vedd figyelembe, hogy az a gyalogosok terepe, lassíts le és figyelj oda.
      Amúgy meg ha így állsz hozzá, ahogy írod, sosem fog megváltozni az általad is kárhoztatott közlekedési kultúra. Merthogy te is a része vagy.

      Törlés
    3. Szerintem ez tipikusan olyan téma, mint a vegánok és húsevők szócsatája a "Vidéken újrakezdők" és hasonló Facebook csoportokban. Minden érvet fel lehet sorolni, mégis a legtöbben csak azt fogják meghallani, ami számukra fontos. A gyalogos, aki egyben bringás is néha-néha, szerintem sosem fog a bringaúton direkben babakocsit tolni, és a bringás, aki autót is vezet néha, szintén igyekszik majd úgy tekerni, hogy ne bőszítse fel a sofőröket, mert csak olaj a tűzre. Az infrastruktúra és a KRESZ újragondolása, és a folyamatos, erőszakmentes kommunikáció lehet a megoldás. Semmiképp nem a büntetés, mert aki kb. vajaskenyeret eszik hóvégén, és kap egy tízezres csekket valami piszlicsáré kihágás miatt, az csak a rendőrt és rendszert fogja átkozni, és nem fog megváltozni. Más kérdés megint, hogy ahogy Unknown említette: a modern bringák igen gyorsan képesek haladni, azaz az igazán durva szabálysértőket a rendőr nem fogja utolérni, ha a bringás nagyon meg akar pattanni, szóval a rendőrök nagy százalékban épp az olyan szerencsétleneket büntetik, akik 5-10 km/h sebességgel, azaz jó reflexszel számítva kb. 20-30 centis féktávval követnek el szabálytalanságot. És ez jogos lehet a törvény betűje szerint, de kontraproduktív...

      Törlés