2013. május 1., szerda

Autogerechte Stadt

Az Autogerechte Stadt-kifejezést a táj-kert blogon olvastam, és rögtön a miskolci közlekedéstervezés jutott róla eszembe. Pontosan lefordítani nem lehet, körülírni kb. úgy tudnám, hogy „autósokat előnyben részesítő város”. Ahogy a táj-kertesek is leírják, nálunk ezt a tendenciát általában a szocializmussal hozzák kapcsolatba, pedig nyugaton találták ki. Nagyvonalakban arról van szó, hogy a városfejlesztés az autóközlekedést részesíti előnyben, és ennek érdekében akár a belvárosokban is többszintes csomópontokat alakítanak ki. Így fordulhatott elő például, hogy a pozsonyi vár és az óváros közé 2x2 sávos út épült, és ennek köszönhetőek Budapesten a Keleti és a Nyugati Pályaudvar előtti hidak, amik teljesen tönkreteszik a nevezett tereket. A Ferenciek terén nem híd épült, hanem alagút, itt van egy térbeli ábra, amin látszik, hogy valóban egy többszintes autópálya-csomópontot alakítottak ki a belvárosi környezetben:

A kép forrása a táj-kert blog.

Az Urbanista Blog előásott egy tervet arról, hogy a Blahán is akartak hidat építeni. Szerencsére ez nem valósult meg.
Illetve ami a hozzászólásokban számomra megdöbbentő, az az, hogy sok ember sajnálja, hogy ez csak terv maradt. Pedig már a közlekedéstervezők is megértették (és nem csak nyugaton, ld. pont a Ferenciek terének a most zajló átépítését), hogy az Autogerechte Stadt hibás elképzelés volt. A történelmi belvárosoknak nem az az elsődleges funkciójuk, hogy az autóközlekedést meggyorsítsák. Ha ez az utóbbi megvalósul, azzal sajnos az összes többi funkció veszélybe kerül: rossz lesz ott lakni, nem lesz ott érdemes sétálni, kerthelyiségbe beülni, egyáltalán, az autózáson kívül bármit is csinálni.
Úgy tűnik, ezt Miskolcon még nem nagyon értik, különben hogy épülhetett nemrég a Szinva két partjára kétsávos út, a patakot gyakorlatilag egy autópálya sávelválasztójává silányítva. A mostani városvezetés becsületére legyen mondva, hogy az eredeti tervet megváltoztatták, így a két sávból az egyik parkolósáv, ezzel tompítva az autópálya-hangulatot. 
Az Autogerechte Stadt-elképzelés „legszebb” miskolci megvalósulása amúgy a Szinva belvárosi lefedése, ami elvágta a történelmi Avast a belvárostól. Azóta rájöttek, hogy ez nagy hiba volt, az új Főtér-koncepció is megpróbálja kezelni, de szerintem nem az abban szereplő alagút lenne a jó megoldás.

Kapcsolódó bejegyzések:

2 megjegyzés:

  1. "A mostani városvezetés becsületére legyen mondva, hogy az eredeti tervet megváltoztatták, így a két sávból az egyik parkolósáv, ezzel tompítva az autópálya-hangulatot. "

    Ez pont nem így volt. Ez úgy volt, h elkészült az út és akkor rájöttek, hogy zajvédelmi szempontból elfelejtették véleményezni a tervet. Tekintettel arra, h sem a lakók, sem a szakhat nem akarta az utat (bár épp a szakhat cseszte el az egészet) és az út már kész lett közben csak át kellett volna adni jött a nagy felismerés, h na most mi lesz. Benne a sok lé és nem lehet átadni.

    Úgy döntöttek hát, h a tervezett 2 sávból egyet kineveznek parkolónak.

    Semmi köze a tervek átalakításához a városvezetéshez, ha rajtuk áll ott a "sztráda", csak ez is, mint oly sok minden el lett rontva. Ez a rögmagyar igazság.

    VálaszTörlés