2011. február 14., hétfő

Észak-déli városi vasút

Folyton visszatérő probléma Miskolc észak-déli tengelyének tömegközlekedése (még lesz róla szó itt a blogon is). Szombaton a Gömöri Pályaudvar (erről is lesz még szó) mellett mentem el, és elgondolkodtam rajta, hogy miért ne lehetne a már meglévő vasútvonalat használni erre.
A legfontosabb megoldandó kérdés a város tömegközlekedéséhez való csatlakozás lenne. Sajnos a Gömöri most eléggé periférikus helyen van (gyakorlatilag egy zsákutcában). Ott van viszont a Bajcsy-Zsilinszky úti vasúti felüljáró, ahol a villamos és a vasút keresztezi egymást. Kíváncsiságból lemértem, hogy elférne-e ott egy megálló, és nagy meglepetésemre igen. Össze is dobtam gyorsan egy kis látványtervet (a műszaki tartalmat most ne kérje számon senki, tudom, hogy pl. a híd korlátját tartószerkezeti szerepe miatt nem lehet átvágni, de ez a kis rajzocska nem kiviteli terv).


A kép kicsit csalóka, ezért ideírom a méreteket, amiket alapul vettem. Két oldalon a járda 1,85-1,85 cm, a két forgalmi sáv 3-3 m (a KRESZ szerint ekkora egy sáv minimális szélessége), a két járdasziget szintén 3-3 m, a két járdasziget közötti távolság 5,90 m (ennyi a selyemréti megállóban is). Ez összesen 21,60 m, ennyi most a távolság a két meglévő támfal között.
A két szint közötti közlekedést egy lifttel és egy csigalépcsővel lehetne megoldani.
Az új villamosmegálló a selyemréti megállótól 400 m-re lenne, a Soltész Nagy Kálmán utcaitól 300-ra. Ez utóbbi talán kevésnek tűnik, de korántsem példa nélküli: Diósgyőrben a Vince utcai és a Zenta utcai megálló között 200 m sincs, a belvárosi megállókról nem is beszélve.
Az észak-déli vasút megállói pedig lehetnének a repülőtéri útnál (csatlakozással az idáig közlekedő MVK-járatokhoz), a megyei kórház mögött (kiszolgálva a kórház mellett a Zsarnai piacot is), a Gömöri Pályaudvarnál (MVK-csatlakozás), a Bajcsy-Zsilinszky utcánál (lásd fent), majd a vasgyári iparvágányt (lesz még róla szó) igénybe véve a tapolcai elágazásnál (MVK-, Volán-csatlakozás). Innentől a városi vasút a vasgyári iparvágányon haladna, de ez már egy új bejegyzés tárgya lesz.

3 megjegyzés:

  1. fogadjunk, csak azert talaltad ki ezt a nyomvonalat, hogy rajzolhass megallot? :)

    mert amugy szerintem hulyeseg. Es nem a vonalon mar jelen levo vasuti kozlekedes es a 25 kV-os halozat miatt, azok konnyen athidalhato problemak.

    Hanem pont a csatlakozasok (itt most nem buszokra stb gondolok) miatt. Az altalad vazolt megallo is a semmiben lebeg, olyan helyre nagyon nem indokolt megallot telepiteni. A tavolsagrol meg annyit, hogy lehet, hogy a belvarosban kozel vannak, de ott indokolja az utassuruseg, itt nem lenne kihasznalva, nincs ertelme. (a diosgyori pelda annyiban jo, hogy feleslegesen van kozel, de a vince utcai eredetileg messzebb volt, megletet pedig a szinva-hid indokolja).
    Lassuk a masik ket iranyt: eszakon valamennyire valoban be lehet kotni a varosba, de ezen a nyomvonalon nem lenne annyi utas, ami indokolna a villamosvonal "kiepiteset", es a 8-as busz (ha meg igy hivjak) kivaltasat.

    Del fele pedig nagyon messze lenne az altalad irt kovetkezo lehetseges megallo ("tapelag"), valoszinuleg ugyancsak kihasznalatlan maradna a vonal arra is. Akkor is, ha a Vorosmarty feluljaronal meg egy megallot beleraknanak.

    Ezen a nyomvonalon eszak-deli villamoskozlekedes kialakitasa felesleges parhuzamositas lenne, kihasznalatlan jaratokkal.

    Eppen, hogy a Tapolcai utan lenne erdekes es jogos villamost (avas-egyetem-diosgyor kapcsolat) vezetni, de az valoban masik tortenet :)

    Eszak-delen elso korben Buza ter-Csabai kapu-Tap. elag.-Kozepszer-Egyetem lenne ertelmes megoldas (kb az, ami a hatvanas evekig volt), sok lakost kotne be es nagy utassurusegu utvonalat valtana ki. Termeszetesen kelet-nyugati vonalhoz vaganykapcsolattal.
    Es ha mar almodozunk, a 35 buszt a villamosvonal kiepitesevel parhuzamosan trolira kellene cserelni, csendesebb (hegymeneti magas fordulatszam!!), kornyezetkimelobb (hegymenetben a sok fust!!) es nyomatekosabb (hegymenet, mar megint), mint a diesel busz.

    (megjegyzes, csak erdekessegkeppen: regen a kelet-nyugati villamosvonal a Gomori PU es Buza ter erintesevel kozlekedett)

    VálaszTörlés
  2. Juhász-Nagy Balázs2011. február 16. 16:31

    Azt gondolom, hogy egy észak-déli vonal kiépítése mindenképpen pártolandó gondolat. Azt hiszem mind a korábbi, mind a jelenlegi városvezetés gondolkodik (ez utóbbi a hírek szerint elsősorban ezt építette volna ki) a keresztező pályában.
    A telepítésével nem teljesen értek egyet.
    A névtelen válaszban szereplő helyszínek utasszáma valóban indokolhatja a villamospálya telepítését.
    E nyomvonal a kijelölése azt hiszem fogas kérdés lesz az MVK-nak éppúgy, mint a városvezetésnek.

    VálaszTörlés
  3. Nem villamosközlekedésre gondoltam (direkt nem így fogalmaztam), hanem városi vasútra (HÉV, RER, S-Bahn, stb). Szirmabesenyő, Sajóecseg, Kistokaj stb. lakói is utazhatnának rajta, a sárga buszok helyett, tehermentesítve ezzel a Csabai és a Szentpéteri kaput.
    A tapolcai elágazásnál a vasgyári iparvágány közvetlen ott megy el a Lidl vagy mi mögött:
    http://maps.google.com/?ie=UTF8&hq=&hnear=3527+Miskolc,+Latab%C3%A1r+Endre+St+8,+Hungary&ll=48.082731,20.786283&spn=0.004745,0.007811&t=h&z=17
    Ezt én nem nevezném messzinek. Amúgy szerintem egy harmadik autópályalehajtó is érkezhetne ide, annyira "hub"-ként működik ez a hely, pedig gyakorlatilag a város szélén van.
    Ami a felüljáró alatti megállót illeti, akkor lenne indokolt, ha a városi vasút megállna a hídon. Esetleg annak a menetrendjéhez lehetne igazítani a villamosok megállását (tehát csak akkor állna meg ott villamos, ha előtte megállt a vonat, és hozott utasokat).
    Nem mondom, hogy tökéletes az ötletem. Elsősorban abból indult ki, hogy hogy lehetne a már meglévő struktúrát a legjobban felhasználni. Nem vagyok szakember, nyilván ezer dolgot figyelembe kell venni, de ha nincsenek ötletek, akkor nincs is miről eszmét cserélni :-)

    VálaszTörlés