Új vendégszerzőnk, Cs. Péter aktuális írása az új városi internetes portálról:
A minap.hu-n december 15-én megjelent hír szerint hamarosan megújul a miskolc.hu portál. Az új portál jelenleg még teszt üzemmódban (teszt.miskolc.hu címen) érhető el december 31-ig, addig a hírben leírtak szerint email-ben vár észrevételeket a Polgármesteri Hivatal. Persze egy terjedelmesebb összefoglalót is megérne az új portál több szempontú elemzése, most a blog keretein belül mindösszesen néhány alapgondolat felvetésére van lehetőség olyan problémákról, amelyek részben zavaróak, megoldásuk pedig közelebb vihet egy mind szélesebb körben valóban használható városi, önkormányzati portál megvalósításához.
Megjelenését, külalakját tekintve az új portál tetszetős, színvilágában élénkebb, mint a jelenlegi, egyszerű felépítésével letisztultságot, mindenképpen újdonságot, frissességet sugároz. Nekem elsőre kicsit soknak tűnik a bal oldalon elérhető – jelenleg néha számomra nem követhető logika alapján változó – menü mellett a két tematikus jellegű menü, amely egyrészt a fő tartalmi terület tetején érhető el, valamint a képernyő tetején lévő fekete sávból lenyílóan. Ugyanakkor mivel egy-egy tartalom több irányból, több menün keresztül érhető el, remélhetően előbb-utóbb mindenki megtalálja azt, amit szeretne.
Tetszik az, hogy a portál színes, fiatalos könnyed formát ölt, széles a tartalmi kínálat is, ugyanakkor ennek a portálnak kicsit jobban kellene koncentrálnia a hivatalos mivoltára is, mivel ez a felület a virtuális kapu, az elsőszámú online megjelenési felülete az Önkormányzatnak, szűkebb értelemben a Polgármesteri Hivatalnak. Ennek megfelelően a színes tartalom mellett kellő hangsúlyt kellene kapnia pl. az elektronikus ügyintézésnek, az e-demokrácia kérdéskörének, az ügyfelek ügyintézést megkönnyítő tájékoztatási és az ügyintézést érdemben segítő lehetőségeknek. Ez utóbbiakban a portál sajnos elődjéhez hasonlóan erős hiányokkal, a meglévő tartalmak problémáival küzd.
Alapvető probléma, hogy az e-ügyintézés egyáltalán nincs szem előtt. Persze mivel érdemi e-ügyintézési szolgáltatások az időpontfoglaláson és adóügyeken kívül nincsenek, talán nem is lenne célszerű jobban hangsúlyozni, de ez nem jó út. Ráadásul az e-adó kiválasztását követően egy, a régi portál arculatával rendelkező nem túl informatív felületre jutunk, ami szintén nem szerencsés. Ugyanakkor a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény jövő évben hatályba lépő új előírásai a jelenleginél lényegesen bővebb elektronikus ügyintézési lehetőségek biztosítását igénylik az ügyfelek számára.
Mivel érdemi ügyintézés nem végezhető szélesebb körben, érdemes néhány gondolatot szólni a mindennapi nem online ügyintézéshez támogatást nyújtó funkciókról. Az ’ügyintézés’ menüpontot kiválasztva a képernyő jobb oldalán megjelenik az ügyek csoportosítására és keresésre szolgáló felület, amelyben a csoportosítás alaplogikája nem tiszta. Keveredik benne az ügycsoportok (pl. adóügyek, építési ügyek) szerinti és az élethelyzet szerinti (pl. idősek, család) csoportosítás, ami nem szerencsés, talán érdemes lenne elkülöníteni egymástól. Az elérhető ügyleírások (nem számoltam meg, de kb. 130–150 db lehet) kellően részletesek, furcsa viszont, hogy az egyes leírások végén nem érhetők el az adott ügyhöz kapcsolódó nyomtatványok. Ez utóbbiak teljesen más irányból érhetők el, egy részük .doc, más részük pdf formátumú, de egyikük sem teszi lehetővé a számítógéppel való normális kitöltést.
Az e-demokráciával kapcsolatos szolgáltatásokat illetően elmondható, hogy a hivatali adatok közzétételi kötelezettségének teljesítése céljából jelenleg alkalmazott megoldás nem felel meg maradéktalanul a vonatkozó jogszabályokban előírt követelményeknek, valamint nem jelennek meg egyáltalán a közösségszerveződés támogatásával, a hatalomgyakorlás feletti társadalmi kontroll megerősítésével kapcsolatos megoldások sem (pl. online szavazások, moderált tematikus fórum). Ez nem annyira meglepő annak tükrében, hogy a ’Kapcsolat’ menüpontban semmiféle elektronikus elérhetőség nem került feltüntetésre, még egy árva – ritkán olvasott – email cím sem, pedig a kiírt szöveg szerint „A Kapcsolatok menüpontban a leghasznosabb elérhetőségeket gyűjtöttük Önnek össze!” Olyanokra pedig ne is gondoljunk, hogy pl. video chat alapú online segítség biztosítása, mondjuk call center erőforrások felhasználásával (erre is van már országos példa).
Az e-ügyintézéssel és e-demokráciával kapcsolatos felvetések az előző portálnak is hibái voltak, mivel a jövőben vélhetően egyre szélesebb körben igénybe fogják venni az ügyfelek a portál szolgáltatásait, így a külalaki és egyéb tartalmi fejlődés mellett kiemelt hangsúlyt kellene fektetni a portál mögötti és magán a portálon elérhető szolgáltatások fejlődésére is.
A leírt problémákkal kisebb-nagyobb mértékben a hazai önkormányzati portálok többsége rendelkezik, ugyanakkor egy Miskolc méretű város (lakosság, intézményrendszer kiterjedtsége) esetében a problémák erősen csökkentik egy egyre növekvő méretű felhasználói célcsoport hivatali komfortérzetét, másrészt egy jól működő szolgáltatásrendszer hivatali szinten jó esetben hatékonyságnövekedéshez vezethet.
Összességében nagyon pozitív, hogy valamilyen változás elindult, remélem nem áll meg ezen a szinten, és pár hónap múlva további érdemi eredmények is felszínre kerülnek. A portál továbbfejlesztési elképzelései a jövőre mutatóan számomra nem ismertek, így a leírtak csak a jelenleg elérhető tartalom alapján kerültek megfogalmazásra. Kár lenne, ha az autógyártásban jellemző ’facelift’ szinten megállna a fejlődés, mert a kezdeményezés jó.
Kapcsolódó bejegyzések:
Mondjuk aki mustársárga alapra fehér betűket, meg piszkosfehér alapra mustársárga betűket gondolt ki, annak is letörném a kezét, meg arra ítélném, hogy élete hátralevő részében azt kelljen olvasgatnia. :)
VálaszTörlésA másik érdekes kérdés, hogy van-e a városnak (az online felületekre is érvényes) arculati kézikönyve és ha igen, mennyiben követi azt az új felület...