Vannak városok, ahol a villamos városképi elem. Mi több, turisztikai látványosság.
Persze San Francisco mindenkinek rögvest eszébe jut, de ilyen a lisszaboni villamos is, amely szűk utcákban, éles fordulókban, olykor meredekebb emelkedőkön közlekedik, és hozzá tartozik az ütközőjén-ajtajában lógó potyázók hada.
Számtalan városban hozzátartozik a belváros képéhez a villamos, egyszerűen azért, mert ott közlekedik. A belváros vizuális képének megőrzésére, javítására sok-sok pénzt költünk, de az vajon miért másodlagos, hogy hogyan néznek ki a belvárosban zakatoló villamosok?
Nem arról akarok beszélni, hogy milyen lesz az új villamos, reméljük szép. Még csak nem is arról, hogy jelen pillanatban viszont kettő különféle típusú villamos szaladgál a miskolci utcákon, és természetesen a hangulatosabbat fogja a város leghamarabb kiiktatni a közlekedésből.
Hanem megint a reklámokról fogok beszélni. Mert lehet egy villamos modern, formatervezett, és még a színe is megkapó, ha hirdetésekkel mértéktelenül teleaggatják, akkor engem inkább egy mozgó hirdetőtáblára emlékeztet.
A reklámozás efféle módszerének egy fajtája különösen kiütötte nálam a biztosítékot: az, amikor a jármű oldalának teljes felületét, az ablakokat is beleértve, beborítja a reklám. Mintha becsomagolták volna a villamost.
Mikor először láttam ilyen járművet, elgondolkodtam, hogy felszálljak-e rá. Úgy képzeltem, a becsomagolt kocsiban kilátás nélkül vagy minimális kilátással rosszul leszek, előjön az enyhe klausztrofóbiám. Persze odabent a félelmeim már nem igazolódtak be, mivel a reklám hálós felülete nem takarja ki úgy a kilátást, mint a belátást, csak éppen valamiféle enyhe homályt, hályogot von az utas szeme elé.
De a problémám ezzel a villamossal nem a bent tartózkodó utas esetlegesen kellemetlen érzete, hanem a külső látvány. Ami sajnos elég ocsmány. Nemcsak azért, mert a legtöbb hirdetés önmagában kimeríti a vizuális környezetszennyezés kategóriáját, mivel hozzá nem értő emberek gányolják össze őket, hanem azért, mert az így becsomagolt villamosok leginkább már csak mozgó, megelevenedett reklámtáblákra, reklámhordozó dobozokra emlékeztetnek. Úgy tűnik, a mi belvárosunk ezt érdemli: nem a villamos, hanem a reklám lesz a városképi elem.
Hacsak nem valami egészen más koncepció munkál emögött, például az, hogy a közlekedési vállalat nagyszabású felmérése szerint a villamost használók a csúnyább városlakók közül kerülnek ki, akiket eképpen kell kitakarni a város képéből.
Kapcsolódó bejegyzések:
Van benne igazság. Léteztik egy igen szép elveket valló
VálaszTörlés39/2009. (XII. 2.) sz. rendelete a városunknak, amelyben található egy ilyen rész:
"(1) Helyi területi védelem, melynek hatálya kiterjed:
a) a város karakterének védelmére (a településszerkezet, a településkép
elemei, formái, anyagai, színvilága együttesen),
b) a városkép védelmére (bels településkép, utcakép)..."
Bevallom az én szememet annyira nem szúrta a ténylegesen csúnya villamos, viszont a bejegyzést olvasva elképzeltem, milyen lehetne... és tényleg...
Nem csak magam miatt, de remélem megérem, hogy felszámolják ezt az egész elavult, dögdrága vackot itt és mindenhol azt lenne troli végre..
VálaszTörlés