Miskolcról Bánkút vagy a
Pisztrángtelep felé autózva könnyen észrevehetjük az újmassai őskohóval szemben lévő gépek sokaságát.
Ez a szabadtéri skanzen kohászati és bányászati gépeket, eszközöket mutat be, a gyűjtemény a Massa Múzeumhoz tartozik (ami pedig a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Kohászati Múzeumának része,
Zoliék jártak itt nemrég). A gyűjtemény kapuja legtöbbször nyitva áll. Belépődíj nincs.
A skanzenban eredetileg a vaskohászatban a XIX-XX. században működtetett gépi berendezések, szerszámok voltak láthatók, majd 2004-ben a végleg bezárásra került lyukóbányai bányaüzemben használt utolsó berendezések egy-egy darabja került ide. A bemutatott darabok jól konzerváltak, és mindenhez részletes, időtálló öntöttvas bemutató tábla is van. A képaláírásokat is innen vettem, mert a bánya-, illetve kohászati gépek felismerésében még van hová fejlődnöm.
1. Bányagépek
Minden bizonnyal mások számra is a leglátványosabb a villamos bányamozdony, ami pont gyerekméret. Két fülkéjébe is be lehet ülni, és még nyomkodható gombok is akadnak. Nagy kárt a gyerekek ebben nem tudnak tenni, bár a kiállítás elején ki van írva, hogy a tárgyakhoz hozzányúlni-piszkálni tilos.
 |
EL-G típusú villamos bányamozdony, használatban: 1967-2004 |
 |
Ez az igazi mozdony nem a Thomas :-) |
 |
Vitlafülke - fogazott trapézácsolat
Siemens típusú szállítóvitla, használatban: 1960-2004 |
 |
Csille, ügyesebbek a kerék heggesztés ellenére is kicsit tovább tudják lökni |
 |
800mm-es gumihevederes szállítóberendezéssel szerelt 800 TH-biztosítású bányavágat
alkalmazás: 1948-2004 |
 |
Bányavágat perspektíva |
 |
Glinik-08/22 0zk típusú pajzsegység
Rybnik-80 típusú láncos vonszolóval szerelve
használatban: 1985-2004 |
Ilyet láttam az
Egyetemvárosban is, most legalább már tudom, hogy pajzsegység a neve.
A bemutatott bányagépek nagyon látványosak, de bemutatások egyben szomorú mementó is. Ezek a gépek nem azért kerültek ide, mert valami korszerűbb váltotta fel őket, hanem mert a bánya és maga az ágazat szűnt meg a régióban.
2. Kohászattal, gépgyártással kapcsolatos gépek
A szomorú mementó itt hatványozottan folytatódik, ehhez megadják a hangulatot a fekete gépek. A bemutatott gépeken megjelenő egykor méltán híres diósgyőri kohászat sincs már. Ezek a gépek viszont továbbra is Miskolc és a környék történelmének részei és ezekre méltán lehetünk büszkék.
 |
Finomhengerdei trióállvány, Diósgyőr, 1936 |
 |
Diósgyőrben gyártott dobverőléc hengerpár, 1928 |
 |
Csavarsajtoló, Diósgyőr, 1890 |
 |
Diósgyőrben öntött esztergapad állványa, 1892 |
 |
A diósgyőri hengerdében használt bugaszállító kocsi, 1936 |
 |
Farkaskalapács lendkereke, Szentgotthárd, 1860 |
 |
Diósgyőri hengerdében használt bugafogók, 1936 |
 |
Újmassán öntött fúrógép, 1833 |
 |
Sínlyukasztó. Diósgyőr, 1895 |
 |
Diósgyőr III. számú nagyolvasztó dugaszológépe, 1987-1996 |
Ha a gépeknél végeztünk, érdemes ellátogatni az őskohó melletti
Massa Múzeumba is, ami a Diósgyőr-hámori Vasmű százéves történetét (1770-1870) mutatja be. Itt van működő kovácsműhelymakett is a gyerekek nagy örömére.
Kis színes a végére, nehogy megfeküdje gyomrunkat a sok tonna vas. A túránk során a környéken vettünk észre két foltos szalamandrát. Szerencsésen átkeltek az úton és folytatták útjukat az avarban.
Kapcsolódó bejegyzések:
Mikor volt a Fazola acélja világhírű? Faszénnél olvasztották (kén és foszfor mentes)kézzel "kavarták" (nem a mai neylon cincér) emberek! Amúgy magam Fazola telkén születtem! Nagyapám meg még kézi fogóval fordította a vasat hengersoron!
VálaszTörlés