2011. július 5., kedd

Litwin József utcabútorai a Centrum környékén

Litwin József iparművész neve nem volt ismeretlen előttem, tudtam, hogy a Szinva-terasz és különösen a Villanyrendőr sokakat megosztó fémmunkái a nevéhez fűződnek. Azt azonban nem tudtam, hogy a Centrum környékének utcabútorai – közülük némelyik igen ötletes – is neki köszönhetők. Első nyilvános munkái voltak ezek a padok és kukák '80-as években. 


A miskolci köznyelvben csőkukaként emlegetett szeméttárolói jópofák, funkcionális használatukat sokszor csak az gátolja, hogy nem ürítik őket rendesen. Kár, hogy már a dizájnjuk is kicsit átalakult – amennyire emlékszem, nem ezzel a piros fémmel záródtak...


Kedvencem az egy darabból "hajlított" (vagyis szétszedhetetlen), a fák védelmére állított keret.


Mint sok más dolog, ezek is mennek tönkre, rozsdásodnak, elcsúnyulnak. Általában kár értük. Ugyanis a környék utcabútorai azonos stílus mentén elkészítve valamiféle egységet, a nyolcvanas évek jobbik oldalát mutatták. Ebben a koncepcióban készültek a – nekem kevésbé tetsző – lámpák: 


a hirdetőtáblák:

Ez utóbbiak kihasználatlanul állnak, miközben mindenféle gagyi fémtákolmány lepi el a belvárost hirdetőtábla címén...

A koncepcióba illeszkednek a korlátok is. Van, ahol már felújítva.


Litwin Józsefről érdekes cikket közölt 2005-ben a NOL. Ebből például azt is megtudhatjuk, hogy utcabútorai maradandóságukat annak is köszönhetik, hogy tartószárat készített hozzájuk, amit a burkolat alatti betonalapzathoz erősített. A rögzítőcsavarokat besüllyesztette, de előbb egyedi felületet alakított ki rajtuk, hogy csak saját, egyedi szerszámukkal lehessen megszorítani, vagy oldani őket. A csavarokat rejtő mélyedéseket pedig fémlapokkal le is zárta. 
Idén Miskolc városától egyébként Nívódíjat kapott.

Kapcsolódó bejegyzések:

3 megjegyzés:

  1. A "kedves" BOON-osok már a hozzászólásokat is törölték a graffitis cikktől, amit innen loptak...

    VálaszTörlés
  2. Pedig semmi káruk nem származott volna belőle, ha kitesznek egy linket, hogy tőlünk vették az ötletet.

    VálaszTörlés
  3. Eddig sohasem ultem le ezekre a padokra, a szep "gombfak" ala.
    De, miutan volt egy izomszakadasom egy jo honappal ezelott, kenytelen vagyok ucsorogni egy kicsit, majd villamos.
    Litwin József iparművészrol eddig nem hallottam. Engem nem zavartak a Neki tulajdonitott alkotasok, annal inkabb, hogy mi lett beloluk...

    VálaszTörlés